Emolife Masterclasses friendraising in 8 modules

Emolife Masterclasses friendraising in 8 modules

U hebt dromen, plannen, projecten. Waar vindt u middelen om die te realiseren? Hoe begint u eraan? Wie zijn die mensen, stichtingen of bedrijven die bij u passen? Hoe hen benaderen? Welke storytelling gebruiken? Hoe pakt u concreet een gesprek aan? Hoe dé vraag stellen? En hoe bouwt u een respectvolle en duurzame band op met uw mecenassen en corporate partners? Dat zijn allemaal terechte vragen. Via de Emolife Masterclasses Friendraising bent u na 8 modules in staat om die vragen zelf te beantwoorden.

De Emolife Masterclasses Friendraising hebben als doel om organisaties in Vlaanderen en Brussel in staat stellen om op een professionele manier aan fondsenwerving (filantropie en sponsoring) te doen. Zelf spreken we trouwens liever over friendraising. Via friendraising kunt u met de juiste partners samenwerken aan de realisatie van uw dromen en wensen. Daarbij kijken we altijd naar win-win’s en duurzame samenwerkingen. Het gaat bovendien niet alleen om geld. We kijken met u ook naar steun in natura, kennis of netwerk om de juiste deuren te openen.

De Emolife Masterclasses Friendraising zijn nadrukkelijk heel praktijkgericht met veel aandacht voor een integere aanpak volgens het principe van relationship fundraising en de allerlaatste internationale best practices.

Vanaf module 1 kunt u zelf mee aan de slag. Emolife heeft ruim 80 jaar ervaring met fondsenwerving in binnen- en buitenland in huis. Die kennis staat volledig tot uw beschikking. Om u nog beter op weg te helpen voorzien we voor elke organisatie ook een-op-een gesprek om uw wensen en vragen te bespreken. Daarnaast krijgt u een persoonlijke login voor ons intranet, waar u alle achtergrondinformatie vindt evenals sjablonen en formats voor uw fondsenwervend plan, prospectpool, giftchart etc. Zo heeft u alles in handen om zelfstandig verder te kunnen. Klinkt dit als muziek in uw oren? Lees dan vooral verder.

Doelgroep

Individuen die werken bij Belgische non-profits of geïnteresseerd zijn in fundraising. Specifiek: leden van de raad van bestuur, directeuren, zakelijke leiders, hoofd marketing en communicatie, fondsenwervers. De modules worden zoveel mogelijk afgestemd op de deelnemers zelf. Doordat we streven naar zoveel mogelijk maatwerk is de opleiding geschikt voor deelnemers met en zonder ervaring. Twijfelt u of u past binnen de doelgroep? Bel Hans even.

Programma

De Emolife Masterclasses Friendraising beslaan 8 modules.

We werken stap-voor-stap, zoveel mogelijk op maat van uw organisatie. Elke module is bovendien rijkelijk gevuld met inspirerende praktijkvoorbeelden.

Module

Beschrijving

 1. Inleiding

  • Elkaar leren kennen
    Een korte voorstelling: wie is Emolife, wie bent u?
  • Een helder beeld van de opleiding
    Elk vak heeft zijn woordenschat, zo ook de fondsenwerving. Begrippen als filantropie, sponsoring, retentie, mecenaat, prospectpool, ROI/ROS, peer-to-peer fondsenwerving etc. passeren de revue.
  • Mythes ontkracht
    Er zijn nogal wat misverstanden en populaire mythes over fondsenwerving. Die zetten we recht op basis van cijfers en praktijkervaring.
  • Het fondsenwervend landschap in België
    Wat is het geefpotentieel? Wie geeft, waaraan? Wat zijn de trends en waar hebben we geen zicht op?
  • Historiek en speelveld
    We staan kort stil bij de geschiedenis van het geven en het métier van fondsenwerving. Fondsenwerving gebeurt bovendien niet in een vacuüm. We zoomen in op de aspecten die uw speelveld afbakenen (wetgeving / sectorregulering / best practices / uw beloften).
  • De juiste aanpak: relationship fundraising & friendraising
    Tegenover een korte termijn, commerciële hardsell aanpak staat relationship fundraising. De filosofie van relationship fundraising / friendraising stelt u in staat om op een duurzame en ethische manier partners aan uw organisatie te binden.
  • Cases: een aantal voorbeelden van gerealiseerde projecten
    De hele opleiding is sowieso rijkelijk gevuld met praktijkvoorbeelden, uit binnen- en buitenland.

  2. Een goed plan & Iedereen   Friendraiser!

  • Een goed plan
    • We vertrekken vanuit uw visie en missie waarna we stap-voor-stap passeren aan alle tussenliggende stations tot de eindbestemming; het resultaat en de evaluatie van uw fondsenwerving. We staan ook uitgebreid stil bij uw case of support.
    • We bekijken de fondsenwerving nadrukkelijk in relatie tot uw organisatiedoelstellingen en bredere werking. Fondsenwerving is geen doel op zich maar ondersteunend aan uw kernactiviteiten. U ontvangt ook het sjabloon voor uw eigen fondsenwervend plan dat gedurende de masterclass uw leidraad wordt.
  • Iedereen Friendraiser!
    Fondsenwerving is mensenwerk. Het is belangrijk dat iedereen binnen uw organisatie meewerkt. Een goed begrip van ‘wie kan wat doen in de fondsenwerving’ is daarom belangrijk. Per rol ontvangt u heel concrete suggesties zodat u uw eigen organisatie kan enthousiasmeren.

  3. Uw partners & prospectpool

  • Uw partners
    We starten met een korte inleiding in de belangrijkste concepten, zoals de schenkerspyramide. Deze dag staat verder volledig in het teken van de vijf mogelijke partners: institutioneel, foundations, bedrijven, sociaal-maatschappelijke organisaties en individuen/particulieren.  Wie zijn die partners, waar vindt u informatie, wat werkt, wat niet? We geven u een inkijk onze keuken en er is geen recept dat onbesproken blijft.
  • Uw prospectpool
    Aan de hand van een sjabloon tonen we u hoe een prospectpool op te starten en uit te bouwen. Waar we alle informatie vandaan halen en hoe we een selectie maken krijgt u er bovenop.

  4. Technieken (deel 1):
Major donors

  • Major donor fondsenwerving van A-Z
    Major donor fondsenwerving is voor veel organisaties een belangrijke techniek. Maar het is ook een vak apart. Deze dag staat geheel in het teken van major donor fondsenwerving (particulieren en bedrijven). U krijgt een volledige inkijk in onze keuken en het receptenboek. Stap voor stap tonen we u hoe u major donors kunt identificeren, contacteren en hoe u het gesprek aan gaat en hoe u de opvolging doet. Die gesprekken zullen we ook oefenen. 

  5. Storytelling

  • Storytelling
    Friendraising = communiceren. Hoe u dat doet, waar en wanneer heeft een directe invloed op uw resultaten. Daarbij heeft iedereen een verhaal te vertellen. Ook u.
  • Hoe pak ik het aan?
    In fondsenwerving zijn er een aantal communicatie tools die vaak gebruikt worden. We bekijken voorbeelden van websites (incl. geefmodules), partnerdossiers, drukwerk, mailingbrieven etc. Dat kunnen ook voorbeelden van uw organisatie zijn als u dat wenst. We bekijken alles met een fondsenwervende bril.

Voor deze dag werken we samen met Mark Van Bogaert, dé autoriteit op het vlak van fondsenwervende communicatie in Vlaanderen. Mark heeft ruim dertig jaar ervaring met het schrijven en testen van succesvolle fondsenwervend teksten evenals het gebruik van de juiste beelden.

  6. Technieken (deel 2):
Een breed publiek + Erfenissen & legaten

  •   Uw gereedschapskist volledig gevuld
    Na de major donor friendraising volgt de rest van de gereedschapskist voor de professionele fondsenwerver. Alle technieken passeren zodat u de juiste keuze kunt maken afhankelijk van uw potentiële partner(s). Dat kan gaan om individuele personen maar ook om tienduizend mensen. Per techniek geven we aan hoe/waar/wanneer die (niet) ingezet kan worden. Uiteraard krijgt u ook veel praktijkvoorbeelden.
     
  • Erfenissen en legaten
    Grote schenkingen komen vaak via erfenissen en legaten. In sommige gevallen gaat het om miljoenen euro’s. Het opzetten van een goede erfenissen- en legatenfondsenwerving kunt u met de nodige zorgvuldigheid zelf doen. Wij staan stil bij de juiste aanpak. Waar begint u, hoe doet u dat, wat zijn de valkuilen en hoe kunt u die vermijden.

  7. Relatiebeheer, fiscaliteit en het overhead debat

  • Relatiebeheer van A-Z
    U ontvangt een gift, en dan? Goed relatiebeheer is goud waard voor uw organisatie. Het voorkomt dat u telkens moet investeren in het zoeken naar nieuwe partners en het opbouwen van nieuwe relaties. Maar hoe doet u dat? Wanneer vraagt u om een tweede gift? Hoe zit het met CRM systemen en hoe kiezen we die?
  • Fiscaliteit
    Een veel gestelde vraag bij giften is de fiscale aftrekbaarheid. Hoe werkt dat voor bedrijven en particulieren? Waar moet u op letten? We geven u de laatste stand van zaken mee.
  • Het overhead debat
    Een terugkerende vraag binnen de fondsenwerving: wat is overhead en welke percentage van mijn gift wordt daaraan besteed? We tonen u de ins- en outs van dit debat zodat u beslagen op het ijs komt en deze vraag kunt omzetten in een kans.

  8. Een blik op de toekomst & uw fondsenwervingsplan

  • Een blik op de toekomst (ongeveer 1.5u)
    Morgen is minstens net zo belangrijk als vandaag. De voorgaande modules staan in het teken van de ontwikkelingen in de fondsenwerving tot en met vandaag. Deze module starten we met een vooruitblik op ontwikkelingen in de (nabije) toekomst die een grote invloed kunnen hebben zowel uw partners als uw fondsenwerving. Denk daarbij o.a. aan demografische ontwikkelingen, virtual & augmented reality, block chain, Internet of Things en gepersonaliseerde ervaringen.
  • Uw fondsenwervingsplan
    Daarna maken we een start met uw fondsenwervingsplan op basis van uw eigen droom / wensen / project. Aan de hand van een sjabloon en stappenplan geven we samen uw fondsenwervingsplan concreet vorm. U leert op die manier ook van de andere deelnemers.

Locatie & data

De masterclasses vinden plaats in de periode van 7 mei tot 25 juni. We starten telkens om 9.30u en eindigen om 16u. Er is een lunchpauze voorzien tussen 12.30u en 13.15u. We voorzien broodjes en drank.
Locatie: Brussel (goed bereikbaar met het openbaar vervoer).  De exacte locatie wordt later bevestigd.

Module

Data

 1. Inleiding

dinsdag 7 mei

 2. Een goed plan & Iedereen Friendraiser!

dinsdag 14 mei

 3. Uw partners & uw prospectpool

dinsdag 21 mei

 4. Technieken (deel 1): Major donors

dinsdag 28 mei

 5. Storytelling

donderdag 6 juni

 6. Technieken (deel 2): Een breed publiek + Erfenissen & legaten

dinsdag 11 juni

 7. Relatiebeheer, fiscaliteit en het overhead debat

dinsdag 18 juni

 8. Een blik op de toekomst & uw fondsenwervingsplan

dinsdag 25 juni

Mensen achter de Emolife Masterclasses Friendraising

Griet Dobbelaere
Griet werkte meer dan een decennium als fundraiser bij 11.11.11, was directeur van Direct Dialogue Fundraising en richtte in 2009 samen met Jan Rachels de cvba Emolife Belgium op. Griet combineert haar 26 jaar expertise in het vak met een enthousiasmerende hands-on aanpak.

Hans Lenders
Hans brengt zijn internationale ervaring binnen de masterclasses. Hij kan bogen op een erudiete kennis over de fundraisingswereld. Hij combineert die met een no nonsense benadering en zeer gestructureerde aanpak. Hans is ook het aanspreekpunt voor alle praktische vragen.

Jan Rachels
Jan is de éminence grise van fundraising in Vlaanderen. Hij werd in 1970 de eerste voorzitter van Oxfam Wereldwinkels en was o.a. ook 14 jaar lang directeur merchandising bij Greenpeace Benelux, UK en Frankrijk. Jan is daarnaast ook oprichter van Testament.be. Jan kan putten uit decennia ervaring en is een graag geziene sparringpartner in de module rond major donors.

Kortom
Samengevat, de Emolife Masterclasses Friendraising zijn:

  • Een basisopleiding in de fondsenwerving door 3 experten in 8 dagmodules;
  • Alle informatie en de noodzakelijke sjablonen om als organisatie zelfstandig een start te maken met het opzetten van een professionele fondsenwerving;
  • Een persoonlijke login voor het intranet waar u de slides kunt inzien en meer verdieping vindt;
  • Een nieuw netwerk van collega’s die ook met fondsenwerving bezig zijn. De ervaring uit voorgaande opleidingen leert dat juist die contacten als zeer waardevol worden ervaren;
  • Een individuele coaching bij Emolife (1,5u) in de periode van mei – november 2019 over het onderwerp van uw keuze;
  • U ontvangt van ons op verzoek een attest van deelname;
  • U kan ons altijd contacteren bij vragen. We denken graag met u mee.

Uw bijdrage
Uw bijdrage is geschaald zodat alle iedereen, klein of groot, kan deelnemen. De prijszetting is gebaseerd op uw omzetcijfers (totale inkomsten incl. subsidies) van de voorbije boekjaren:

  • Gemiddelde omzet van de laatste 2 volledige boekjaren < 200.000 euro = eigen bijdrage van 1.450 euro excl. BTW.
  • Gemiddelde omzet van de laatste 2 volledige boekjaren tussen 200.000 en 700.000 euro = eigen bijdrage van 2.200 euro excl. BTW.
  • Gemiddelde omzet van de laatste 2 volledige boekjaren > 700.000 euro = eigen bijdrage van 2.850 euro excl. BTW.

Het minimale aantal deelnemers om van start te gaan is 12.

Inschrijving

U kunt zich inschrijven tot en met 26 april door een e-mail te sturen aan Hans Lenders, hanslenders@emolife.be
Meer info nodig? Bel dan even met Hans op 0472/11.41.98.

Hans Lenders