Nieuwe opnames 'Maak van geven een kunst'. Doet u mee?

Een nieuwe tribune, historisch onderzoek, ondersteuning van jonge fotografen, een buddyproject voor mensen met autisme of de restauratie van het schilderij De marteling van de Heilige Erasmus. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van dromen die gerealiseerd worden via aanvullende financiering.

Inmiddels hebben meer dan 40 culturele en socioculturele organisaties hun eigen campagnespot in handen. U kan ze hier bekijken. Welke droom wil u realiseren in 2019 of 2020? Met de campagne ‘Maak van geven een kunst’ maakt u een vliegende start.

Hoe werkt het?

U krijgt een professionele en volledig gepersonaliseerde spot in handen die u inzet in uw eigen communicatiekanalen. Elke spot bestaat uit een algemeen deel van 30 seconden gevolgd door uw persoonlijke boodschap van nog eens 30 seconden. De opnames en montage worden volledig professioneel verzorgd door productiehuis Clementine.

Daarnaast ontvangt u een login voor de intranetpagina van de campagne met daarop de tips & tricks om uw eigen campagne succesvol te lanceren. Binnen Emolife hebben we 80 jaar ervaring met fondsenwerving. Vanuit die kennis en expertise denken we graag met u mee.

Hieronder leggen we in enkele stappen uit hoe het werkt. Omdat uw tijd kostbaar is, maken we het u zo makkelijk mogelijk.

        1. Schrijf u in

Elke (socio-)culturele organisatie die erkend is door het Departement Cultuur, Jeugd en Media kan meedoen. De volgende opnamereeks staat gepland in het najaar 2019. Wil u er graag bij zijn? Neem dan even contact op met Lieze Joye (liezejoye@emolife.be) / 0470 71 23 38.

Twijfelt u of uw droom/wens/project geschikt is voor fondsenwerving? Bel of mail ons dan gerust even.

       2. Stuur het ingevulde opnameformulier terug

U ontvangt van ons een bevestiging van uw inschrijving met alle praktische informatie en uw login voor het intranet. Om alles goed voor te bereiden vragen we het opnameformulier ingevuld terug te sturen. Hierin staan een aantal praktische vragen over uw droom, voorkeur voor een opnamedag enz.. Dit document vormt ook de overeenkomst tussen u en ons.

       3. Uw pitch

U heeft in de spot 30 seconden om uw verhaal te vertellen. Zoals u ziet in de voorbeelden is dat voldoende om een heldere en krachtige boodschap naar voren te brengen. Dat vraagt wel een goed voorbereide pitch. Omdat u uw eigen organisatie/droom het beste kent, vragen we u om een aanzet te maken voor de pitch. We helpen u daarbij met tips, adviezen en voorbeelden. Op basis van uw aanzet zorgen wij ervoor dat uw pitch volledig op punt komt te staan.

       4. Akkoord op uw tekening

Uw droom wordt gevisualiseerd door Lobke Rondelez van Redlobster. Deze tekening wordt gebruikt in de eindmontage, na uw akkoord.

       5. Opname

Voor de opnamedag hoeft u in totaal maar één uur ter plaatse te rekenen. We vragen u om 30 minuten voor de start aanwezig te zijn. Zo hebt u nog wat tijd om de pitch te oefenen en kunnen we u wat laatste tips meegeven. De eerste opnamedag is voorzien op dinsdag 23 april. De exacte locatie bevestigen we u nog. Voor de opnames zelf voorzien we 20 minuten per organisatie.

       6. Montage & akkoord

Na  de opnames worden de spots gemonteerd. U ontvangt daarna een link naar uw eigen spot. Als er nog aanpassingen nodig zijn dan kunnen die doorgevoerd worden. Hierna kan u de spot inzetten waar en wanneer u wilt. Op het intranet kan u de nodige informatie vinden voor een goede omkadering van de spot. Zo kunt u uw publiek echt motiveren om te geven.

Tot slot ontvangt u van ons de factuur op basis van de onderstaande eigen bijdrage.

Uw eigen bijdrage?

Door de financiële tussenkomst van de Vlaamse overheid kan u een professionele campagnespot laten maken voor een klein deel van de daadwerkelijke kostprijs. En dat is een unicum. Bovendien is uw bijdrage geschaald op basis van uw omzet (incl. subsidies). Zo kan iedereen, klein en groot, meedoen.

  • Is uw gemiddelde omzet van de laatste 2 volledige boekjaren kleiner dan 350.000 euro, dan betaalt u slechts 600 euro excl. BTW.
  • Bij een gemiddelde omzet van de laatste 2 volledige boekjaren tussen 350.000 en 750.000 euro is uw eigen bijdrage 900 euro excl. BTW.
  • Is uw gemiddelde omzet van de laatste 2 volledige boekjaren hoger dan 750.000 euro, dan betaalt u 1.200 euro excl. BTW.

Achtergrond van de campagne ‘Maak van geven een kunst’ / Het Atelier

Met Het Atelier willen minister Gatz en Emolife culturele en socioculturele organisaties in staat stellen om op een correcte en professionele manier aan fondsenwerving te doen. Leidraad bij het verwerven van meer (financiële) middelen is respect en een integere benadering van potentiële schenkers, friendraising dus.

In 2018 is het eerste jaar van Het Atelier van start gegaan. Ruim 80 (socio-)culturele organisaties volgden een intensief opleidingstraject over fondsenwerving voor aanvullende financiering. Na dit eerste praktijkgerichte jaar werkt Emolife in 2019 verder met een tiental geselecteerde organisaties en kunnen de andere organisaties meekijken in de keuken. In 2020 en 2021 worden concrete realisaties verwacht bij de organisaties en leren ze in de praktijk om een correcte relatie op lange termijn uit te bouwen met hun partners.

De campagne ‘Maak van gegeven een kunst’ bouwt voort op Het Atelier. De doelstelling is tweeledig. Ten eerste, mensen ervan bewust te maken dat hun favoriete (socio-) culturele organisatie dromen heeft waarvoor ze aanvullende financiering zoekt. Ten tweede, mensen te stimuleren om die droom mee te realiseren door te geven.

Meer informatie

Bel of mail gerust naar Lieze Joye als er nog vragen zijn:

T. 0470 71 23 38

E. liezejoye@emolife.be

Hans Lenders